Om kurser/träningspass/pole-lektioner

Aktuella träningspass och platser
Airytales kurser finns på Järlöv i Veddige, och ibland på andra studios. Se under Anmälan vad som är på gång.

 

Pole

För att börja med pole behövs inga förkunskaper och man behöver inte vara stark eller vig från början. På nybörjarpass startar vi från grunden. Men var beredd på att det kan vara lite tungt ibland, och man får inte ha allt för låg smärttröskel=)

Inom pole finns olika stilar; sport, fitness, acro, classic/exotic, artistic, contemporary, ultra, chinese mm. Airytales nybörjarkurser är mest inriktade på sport/fitness och classic. Se beskrivningar av stilar som erbjuds här längst ner på denna sida.

Inspiration och exempel på olika stilar:
Klicka här för att komma till en sida med videos med exempel på olika stilar och utövare i olika åldrar mm >>

Under prova-på-pass får man mer information om pole, historia, träningsformer/inriktningar, start-tips mm.

Förutom själva poleträningen; spins, tricks mm, så jobbar vi även med pole-conditioning. Det är övningar i styrka och flexibilitet som är specifika för att utvecklas inom just pole. Även inslag av mental träning, samt övningar för att förbättra koordination, hållning och rörlighet. Passen börjar med uppvärmning och avslutas med stretch och nedvarvning.

Klädsel
Shorts är i princip nödvändigt. Vi får grepp om stången genom hud mot metall, så i vissa moment glider man för mycket om man har långbyxor. (Det finns dock "grippy/sticky"-tights t.ex. på iampole.se eller kolla in dessa coola med mermaid-print =)
Oftast tränar man barfota. Men det är bra att ha med sockar och ev. benvärmare/knäskydd för vissa moment. Om skor ska användas så anges det i kursbeskrivningen.

Nivåer
Här finns två nivåer:
- 1: bas-nivå/nybörjare/basic.
- 2: fortsättning/intermediate.
Avancerad erbjuds inte ännu.
Kraven för att gå fortsättning är att man klarar invert på stången med start från att ha fötterna på marken, och att klättra basic climb.
Ibland kan kurserna vara indelade i fler steg eller teman/stilar. Då anges det i kursbeskrivningen.

 

För alla

Alla kan träna pole som tycker det är roligt! Man kan ha olika stil, man kan ha olika mål, och starta från olika förutsätningar. Fokusera på din väg!
Vill du bara ha en rolig träningsform en gång i veckan utan krav? Eller vill du även bli mycket stark, vig, komma upp på avancerad nivå? Eller nåt däremellan?
Om du inte har någon träningsbakgrund sen tidigare, så jämför dig inte med sånna som har en bakgrund inom t.ex. gymnastik, crossfit eller dans. Det kommer ta längre eller kortare tid att lära sig pole beroende på vad man har för förutsättningar/tid/inställning/diciplin/energi/motivation osv att lägga på det. Men det finns många som har lärt sig pole utan någon tidigare tränings-erfarenhet, och man kan till och med tävla pole om man bara har ett ben, eller en arm, se här på några inspirerande klipp:
https://youtu.be/kkStDHH1jOU ,
https://www.youtube.com/watch?v=jKQwWZtT_PI
https://www.youtube.com/watch?v=0eV3_HM48Hk
,

Most people don't fail because they aren't good enough, or aren't capable of winning or succeding.
Most people fail because they are impatient and give up before their time has come.

 

 

 

Olika teman på kurser och pass som erbjuds på Airytales

Här kommer lite beskrivning av olika typer av stilar på Airytales. Mer utförliga beskrivningar av pass på olika nivå finns längre ner på denna sida.

 

Pole-sport/fitness/acro

Inriktning mot gymnastiska och akrobatisk trix uppe på stången, spinns, och kombinationer av dessa typer av element. Utgår till stor del från IPSFs code of points. Man tränar oftast barfota och det är viktigt med shorts och korta ärmar för att få grepp om stången med hjälp av huden på kroppen och fötterna. Finns här på nivå1 och nivå2.


 

 

 

Fitness-flow

På dessa pass lär man sig en kort koreograferad dans/routine i mixad stil. Sekvenser av olika moment till musik, timing med musiken, och övergångar med flyt. Ta med knäskydd eller benvärmare som skyddar knäna. Vi tränar barfota eller med sockar. Sockar är bra att ha för att glida lätt mot golvet.
Nivån ligger här på typ: inte-helt-nybörjare - medel. Man bör alltså ha lite grunder för att hänga med.

 

Fitness-flow. Airytales-style.

 

 

 

 

Classic Poledance

Flow och acro i höga klackar! 
Lektioner och kurser i Classic Poledance är inriktat på att lära sig en kortare eller längre koreograferad dans/routine eller kombination, med mjuka, sammanhängande och ibland explosiva rörelser. Classic handlar även om en viss typ av hållning, uttryck och attityd.  
Man använder oftast skor, men inte alltid. 
Classic Poledance inkluderar ibland även avancerade trix som kräver styrka.
Kallas även Exotic eller Classique.

Finns för tillfället på nivå1 här, kanske snart nivå2, se beskrivning av olika pass.

Om man använder skor så ska de helst vara till exempel av typen/märket t.ex. Pleaser, modell: Flamingo, Adore, Sky mm. Eller liknande märke/modell: Hella heels med fler. Längst ner på denna sidan finns bilder på skor. Denna typ av skor har platå och stadig uppbyggnad. Vanliga pumps och andra klackskor funkar inte så bra… Om man inte har bestämt sig om man vill satsa på denna stil och investera i "riktiga" poledance-skor, så är det oftast bättre att träna barfota eller i sockar i början.

Knäskydd är skönt att ha. I början kan man använda benvärmare eller liknande och lägga dubbla runt knä. Finns i begränsat antal att låna i studion. Man kan även klippa av gamla tights och ha som skydd över knäna provisoriskt i början. Riktiga knäskydd för pole finns att köpa på nätet t.ex. iampole.se mm.

 

Classic Poledance. Airytales-style.

 


Classic Poledance. Airytales-style.

 

 

Exempel skor:

Exempel classic/exotic outfits:


Bild från workshops på Polestar fitness i Göteborg www.polestarfitess.se med Olga Spezia.

 

 

 

 

Luftakrobatik

Exempel på utrustning på airytales: (Det finns även fler redskap inom luftakrobatik.)
Aerial hoop: Metallring som hänger från taket.
Aerial silk: Långt tyg, fäst i taket vid halva tygets längd, två öppna ändar.
Aerial chains: Kedjor som hänger från taket som två öglor.

Än så länge är luftakrobatiken bara ett inslag i vissa kombinerade pole-/luftakrobatik-pass, och lärs bara ut på nybörjarnivå här.

 

 

 

 

 

Utförligare beskrivningar av träningspass/lektioner


PROVA PÅ POLE 

Detta träningspass är för dig som aldrig har testat pole. Eller om du har lite förkunskaper, men det var längesen, eller vill kolla in och testa studion och få mer info om träningen och olika typer av pass mm.

Inga förkunskaper krävs, och man behöver inte vara stark eller vig från början. 
Ni får testa ett urval av några enkla spinns, trixs, pole-conditioning-övningar mm. Lär känna stången och testa om detta kan vara en träningsform för dig! På detta pass får man även information om pole i allmänhet, vad som erbjuds på Airytales, och hur passen och träningen är upplagda.

Klädsel: Träningskläder bekväma att röra sig i, med korta ärmar och ben. Shorts/hotpants behövs för att få grepp om stången med huden på benen. Barfota. Långärmat och långbyxor över om man vill vid uppvärmning och stretch. Läs mer om klädsel här >>.

Rekommenderar att man tar detta passet en gång först om man är ny här, innan man går på Nybörjare/Nivå1-pass. På de pass som heter Nybörjare/Nivå1 så kommer vi köra hårt på träning direkt, och man förväntas ha koll på t.ex. klädsel och regler i studion. Det är inte så mycket tid avsatt för grundläggande info på nivå1-passen. Utan det avklaras på detta prova-på-pass.

Om det inte finns något Prova-på-pass upplagt för tillfället, eller om du inte kan när de är: Då kan du boka in dig på ett nybörjarpass! Men maila även gärna isf och meddela om du aldrig har testat pole.

 


POLESPORT ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE

För helt eller nästan nybörjare. Passen är fristående. Alla pass inom nivå1 är på nybörjarnivå, men innehållet är lite olika på varje pass. Så det blir lite nytt och lite repetition oavsett vilket pass man bokar in sig på. Man kan starta när som helst, och man bokar in sig på de som passar/finns lediga. Man går på nybörjarpass tills man uppfyller kriterierna för att gå Nivå2.

(Om du aldrig har testat pole tidigare, så boka helst först in dig på ett prova-på-pass, om det finns något sådant i schemat. Där får du testa lite grundläggande spinns och trixen, känna på stängerna, kolla in studion, grundläggande info om pole i allmänhet, och vad som erbjuds på Airytales, regler i studion och tips om t.ex. klädsel mm.)

I nivå1 lär man sig t.ex. basic spinns. Vi börjar även med klättring och enklare trix uppe på stången. Dessa träningspass ger en grund inom pole. Du får lära dig grundläggande tekniker, grepp och spinns mm. Utgår till stor del från IPSFs code of points.

Vi jobbar även med pole-conditioning-övningar för att öva upp styrka och teknik, samt övningar för att förbättra rörlighet, koordination och hållning. 
Vi provar även på invert, och framförallt conditioning-övningar för att förbereda för invert. Vi tränar också på att sätta ihop olika tekniker, rörelser, spinns och trix i långsam takt.

För att sedan gå fortsättnings-kursen/nivå2 behöver man klara invert och klättra. 
När man uppfyller kriterierna för att gå nivå2 kan man börja boka in sig på nivå2-passen istället.  Det tar olika lång tid för olika personer att komma till nivå2, men typ minst 5 pass på nivå1. Det är vanligt att det tar längre tid än så. 



POLESPORT ~ NIVÅ2/FORTSÄTTNING/INTERMEDIATE

Trix och spinns för dig som har kommit en liten bit. Dessa pass är med inriktning mot sport/fitness/acro. Fortsättning/nivå2. Intermediate/medel-nivå.

Förkunskaper: Kunna några basic spinns. Klara invert (med start med fötterna på marken), och basic climb.

Om det är någon som är på lite högre nivå än så, så kan övningarna individanpassas så att även de på lite högre nivå får en utmaning. Men passet når inte upp till avancerad. Detta är medel/intermediate.

Passen är fristående. Alla pass inom fortsättning är på samma nivå, men innehållet är lite olika på varje pass. Så det blir lite nytt och lite repetition oavsett vilket pass man bokar in sig på. Man kan starta när som helst, och man bokar in sig på de som passar/finns lediga.

 

 

POLESPORT ~ MIXAD NIVÅ 1-2

Dessa lektioner är öppna för både nybörjare/nivå1 och fortsättning/nivå2. Inriktningen är sport/fitness/acro.

På dessa lektioner är det små grupper och extra tilltagen tid jämfört med rena nivå1- och nivå2-lektioner. Men till samma pris som nivå1- och nåvå2 pass! Så trots blandningen av deltagarnas förkunskaper blir det tid för extra individuellt anpassad coaching för varje deltagare oavsett nivå!

Alla trix och kombinationer lärs ut i varianter i två svårighetsgrader. Man börjar på en variant på grund-nivå. De som behöver träna mer på grunderna fortsätter öva på grund-övningen. De som vill ha mer utmaning får en svårare variant av övningen.





FITNESS-FLOW ~ MIXAD NIVÅ

På dessa pass lär man sig en kort koreograferad dans/routine i mixad stil på nybörjarnivå, basic. Sekvenser av olika moment till musik, timing med musiken, och övergångar med flyt.
Ta med knäskydd eller benvärmare som skyddar knäna. Vi tränar barfota eller med sockar. Sockar är bra att ha för att glida lätt mot golvet. 
Passen är fristående.

Förkunskaper: Några nybörjarpass. Börjar få lite tryck, fart och kontroll i några basic spinns, lite armstyrka, kan sitta på stången.




CLASSIC POLEDANCE ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE

Flow och acro i höga klackar! Men man kan även vara med och testa utan skor detta nybörjarpass. Ta isf med sockar och knäskydd eller benvärmare.

Vad är Classic Poledance? Läs mer på hemsidan airytales.se under "Om kurser"

På denna nivå lär du dig grunder i classic poledance, några enkla återkommande tekniker inom stilen, hållning och attityd. Ni kommer även få testa en kombination av olika moment med flyt.  
Passen är fristående. Alla pass inom classic nybörjare är på samma nivå, men innehållet är lite olika på varje pass. Så det blir alltid en del nytt och en del repetition oavsett vilket pass man bokar in sig på. Man kan starta när som helst, och man bokar in sig på de som passar/finns lediga.

Förkunskaper: Minst deltagit på ett prova-på-pass eller nybörjarpass inom polesport eller flow, se ovan. Några genomförda lektioner inom polesport eller flow kan underlätta och göra att du får ut mer av dessa pass, men det är inte nödvändigt.

Viktigt att läsa på www.airytales.se under "Om kurser" innan anmälan! Info om skor, knäskydd mm. 




CLASSIC POLEDANCE ~ NIVÅ2/FORTSÄTTNING/INTERMEDIATE

Lär dig en koreografi/routine i poledance-stil. Detta pass är på medel-nivå, för dig som har lite grunder inom pole och har testat classic tidigare.   
Förkunskaper: Basic spinns, kan sitta på stången, lite armstyrka. Gärna genomgått flera "vanliga" nybörjarpass och/eller flera pass i classic nybörjare.   
Passet är mest anpassat för skor, men det går även utan. Knäskydd behövs. Läs mer om skor, klädsel mm på hemsidan under "Om kurser". 
Om du tänker köra med skor; då bör du ha vana att röra dig i skorna för att hänga med på dessa pass.  



PRIVATLEKTIONER POLE

Privatlektion för 1, 2 eller 3 personer. En person bokar och betalar. Det kostar 400 kr oavsett om man är 1, 2 eller 3 pers. 
Skriv i meddelande-fältet vilken nivå ni är på och vilken typ av pass ni önskar. Se ovan.
Detta finns just nu att välja på:
- PROVA PÅ POLE.
- POLESPORT ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE.
- POLESPORT ~ NIVÅ2/FORTSÄTTNING/INTERMEDIATE.
- FITNESS-FLOW ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE.
- CLASSIC POLEDANCE ~ NIVÅ1/GRUND/NYBÖRJARE.
Beskrivningar se ovan.
För tillfället erbjuds EJ: Avancerad och Classic fortsättning. 
Om det inte finns några privatlektioner upplagda för bokning på Bokadirekt, så maila intresse att boka privatlektion till: info @ airytales.se

 

 

STÖRRE GRUPPER TEX MÖHIPPA MM

Läs mer här: Möhippa, svensexa, kick off mm >>






NO POLE:
TRÄNINGSPASS UTAN STÅNG! 
STYRKA! STRETCH! KONDITION!

 

VISKAN ON FIRE - PULS/STYRKA

Ett effektivt och roligt pass med både puls + styrka för större muskelgrupper! Lite inspirerat av och en blandning av typ cirkelträning, crossfit, skivstångspass. Vi använder lösa vikter, kroppsvikt och skivstång. Varje övning kan varieras med olika mycket vikt osv, så att det passar olika nivåer.
Detta pass har inget med pole att göra. Men allroundstyrka är alltid bra att komplettera med om man vill bli bättre på pole. Även öppet för den som ej är intresserad av pole. 
Fristående pass.

 

 

BEGINNERS BEND - STRETCH/FLEX/RELAX

Stretch och flexibilitet på nybörjarnivå.
Delvis lite inspirerat av yoga, och lite corestyrka och avslappningsövningar ingår.
Detta pass har inget med pole att göra. Men ett mycket bra komplement till poleträning om man vill bli vigare. Även öppet för den som ej är intresserad av pole.
Ta helst med egen yoga-matta!
Fristående pass.

 

 

 

 

OPEN POLE


Träna på egen hand! Får endast bokas av befintliga kunder. Mer info ges vid instruktörsledda pass. Innan anmälan så måste man personligen meddela intresse om att boka Open pole, vid ett instruktörslett pass. Då blir man uppskriven på "OP-listan". Anmälningar från personer som inte står med på OP-listan kommer tas bort. 

Träna på egen hand på stängerna i studion i 1 timme. Det finns fem stänger och tre deltagare kan anmäla sig per gång. De som kommer får själva ansvara för att kommunicera med varandra och om det behövs turas om och fördela tiden på stängerna, om det är så att fler vill ha tillgång till samma stång. 

Träningen sker på egen hand och på egen risk. 
Personal finns på plats för registrering av deltagare och administration.

Kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan. Om det är fullt så gå in och kolla igen senare. Om någon avbokar så dyker det upp en bokningsbar plats igen. 
Ringar, klockor, armband och andra smycken på händerna är förbjudet. Läs reglerna på hemsidan: www.airytales.se. Personalen i studion kan avvisa personer som ej tar av ringar eller på annat sätt inte följer reglerna.

Studion öppnar 10 minuter innan bokningstiden startar, så att man kan värma upp och installera sig! Alla ska tvätta och sprita händerna innan man börjar träna. Studion stänger 10 minuter efter bokningstiden. Så man kan stanna kvar en liten stund för stretch osv.  Så i praktiken har man tillgång till studion 1 timme och 20 min när man bokar in sig på OP.

Ta med egen yogamatta om du behöver det för t.ex. stretch och annat. Ta med egen handduk.

Viktigt att läsa igenom info på: http://www.airytales.se/vilkorinfo.html innan anmälan!!!

Behöver du greppmedel? Ta med eget eller lägg pengar i grepp-kassan/swisha. Se mer info om greppkassan på hemsidan www.airytales.se. 

Se bilder och info om stängerna i studion på: 
http://www.airytales.se/stanger.html

 

 

 

Mer träning och större utbud på andra studios!

Om det inte finns några pass upplagda här för tillfället, eller om du vill träna oftare, så finns det andra studios i närheten som erbjuder jättebra och mer kontinuerlig träning! T.ex. Polestarfitness och West Coast Pole i Göteborg. De har hela tiden kurser igång, de har mycket mer ändamålsenliga och större lokaler med t.ex. högre takhöjd, mer utrymme, och många bra instruktörer. De har även ett stort utbud av kurser inom både pole och luftakro. De erbjuder också träning på högre nivå! Så vill du kunna träna mer regelbundet osv, så besök nån av våra vänner!
www.polestarfitness.se

https://wcps.se/
Om man kan tänka sig att åka lite längre bort så finns även Impulse dance i Helsingborg! https://impulsedance.se/
Alla studios i hela Sverige kan ni se på: http://svenskpoleochaerial.se/verksamheter)